världens kortaste man

 2010-10-04 / 11:29:19 / postat i: Vardagligt

"Lille Buddha" har blivit man – världens minsta man. Och nu vill 18-åringen, som inte är större än ett uppslag i Aftonbladet, se världen.
– Min dröm är att besöka USA, säger han. Khagendra Thapa Magar, från en liten by bland världens högsta berg, ser inte mycket ut för världen. Han mäter endast 56 centimeter och väger knappt fem kilo. Men det räcker för att bli känd – som världens minsta pojke.


Och i dag fyller lillen 18 år
och väntas bli utsedd till världens minsta man av Guinness rekordbok. Då petar Khagendra ner den 70 centimeter korte, 24-årige colombianen Edward Niño Hernández till andra plats. I hemlandet Nepal är Thapa redan en hyllad artist i ett resande danssällskap. Och när han nu når myndig ålder kan han äntligen uppfylla sin dröm, att resa till USA.
– Där kan jag visa mina danssteg och hur bra jag är på karate.
På sin fritid, när han inte hjälper till i föräldrarnas lilla fruktstånd, gillar han att titta på kampsportsfilmer.


Khagendra, som lidit av inlärningssvårigheter,
har nyligen börjat lära sig läsa. Läkare tror att hans dvärgväxt beror på ett hormonfel, orsakat av ett fel i hypofysen. Hemma i byn där han tidigt fick smeknamnet "Lille Buddha", minns hans mamma förlossningen.
– Han vägde bara 600 gram. Det var som att se en liten kyckling kläckas.
Först, medger hon, skämdes hon för sin nyfödda telning och ville inte släppa ut honom.
– Men nu känner jag bara stolthet och jag vill att han blir utsedd till världens minsta man.


(källa: aftonbladet.se)


Kommentarer
new york

han är så cool! vill nästan vara så liten.. han ser ut som en liten mus...


2010-10-07 @ 19:49:05

URL: http://newyorkneversleeps.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback